http://pood.post.ee/postmargid
http://pood.post.ee/postmargid
http://rahvaroivad.folkart.ee/rahvaroivad/pohja-eesti/ambla/ambla-naine
http://www.rahvariided.ee
http://aastaringlapitoos.blogspot.com.ee/2008/12/jrvamaa-rahvarivad-national-clothes.html
Ambla naise käised
http://rahvaroivad.folkart.ee/rahvaroivad/pohja-eesti/ambla/ambla-naine
Ambla naise käised
http://rahvaroivad.folkart.ee/rahvaroivad/pohja-eesti/ambla/ambla-naine
Ambla naise käised
http://rahvaroivad.folkart.ee/rahvaroivad/pohja-eesti/ambla/ambla-naine
Ambla naise käised
http://rahvaroivad.folkart.ee/rahvaroivad/pohja-eesti/ambla/ambla-naine
Ambla naise käised
http://rahvaroivad.folkart.ee/rahvaroivad/pohja-eesti/ambla/ambla-naine
Ambla naise käised
http://rahvaroivad.folkart.ee/rahvaroivad/pohja-eesti/ambla/ambla-naine
Ambla naise käised
http://aastaringlapitoos.blogspot.com.ee/2008/12/jrvamaa-rahvarivad-national-clothes.html
Ambla naise käised
http://aastaringlapitoos.blogspot.com.ee/2008/12/jrvamaa-rahvarivad-national-clothes.html
Linaruudulised seelikud olid pealt kroogitud. Neid kanti ainult suvel. Seelikute laius oli pealt ja alt samasugune, ainult vollide või kroogete abil tehti pealt keha järgi.
Tütarlapsed käisid ilma seelikuta kuni naiseikka jõudmiseni.
Ambla naise seelik
http://rahvaroivad.folkart.ee/rahvaroivad/pohja-eesti/ambla/ambla-naine
Ambla naise seelik
http://rahvaroivad.folkart.ee/rahvaroivad/pohja-eesti/ambla/ambla-naine
Ambla naise seelik
http://rahvaroivad.folkart.ee/rahvaroivad/pohja-eesti/ambla/ambla-naine
Ambla naise seelik
http://rahvaroivad.folkart.ee/rahvaroivad/pohja-eesti/ambla/ambla-naine
Ambla neiu seelik
http://rahvaroivad.folkart.ee/rahvaroivad/pohja-eesti/ambla/ambla-naine
Ambla neiu seelik
http://rahvaroivad.folkart.ee/rahvaroivad/pohja-eesti/ambla/ambla-naine
Ambla naise ja neiu rahvarõivad 19.sajandil (http://rahvaroivad.folkart.ee/rahvaroivad/pohja-eesti/ambla/ambla-naine)
19. sajandi naise pidulikku
rõivakomplekti kuulusid särk, käised, seelik, kirivöö, sukad, kingad,
peakate, ehted, kott, rätikud ja pikk-kuub, abielunaistel ka põll.
Hilisemal ajal kanti ka kampsunit. Leeri läbinud neiu kandis põhirõivaid
sarnaselt naisele, kuid ta ei kandnud põlle ja peakattena kandis pärga.
http://rahvaroivad.folkart.ee/rahvaroivad/pohja-eesti/ambla/ambla-naine
http://rahvaroivad.folkart.ee/rahvaroivad/pohja-eesti/ambla/ambla-naine
http://www.rahvariided.ee
http://aastaringlapitoos.blogspot.com.ee/2008/12/jrvamaa-rahvarivad-national-clothes.html
Ambla pruudirõivad 18.saj.
http://www.erm.ee/et/pood/postkaardid/pulmawark/ambla-pruudiroivad-18-sajandi-viimane-veerand
Särk
Särki kanti enamasti käiste all alusrõivana
ehk pesuna, mitte nähtaval nagu mujal Eestis. Seepärast oli särk ka
lihtsam. Käiste all kantav särk oli ilma varrukateta, õlalappideta ja
kraeta, avara kaelaavaga, mis kurrupaelaga kokku tõmmati. Kaunistusi tal
ei olnud. Kuna aga argipäeviti alati käiseid ei kantud, tehti selleks
puhuks särk pikkade või lühikeste varrukatega ja kraega. Särk kinnitati
vitssõle või väikese preesiga.
Käised
Käised
olid valgest linasest riidest lühikese, napilt rindade alla ulatuva
kahara pihaosaga. Järvamaa käised olid pikemad kui Virumaa käised.
Käised valmistati ilma õlaõmbluseta ja neile õmmeldi õlgadele õlalapid.
Krae oli maha pööratud. Töökäised tehti jämedamast materjalist ja
lihtsamate kaunistustega või jäeti hoopis kaunistamata. Peokäistel oli
rohkesti ilustusi. Käiste alläärde õmmeldi niplispits, käistealane
kaunistati harilikult rikkaliku lilltikandiga, millele õmmeldi peale
vasklitrid. Jõukamad lasid endale valmistada linnas säravad
siidtikandid, vaesemad tegid seda ise sageli villase lõngaga.
http://rahvaroivad.folkart.ee/rahvaroivad/pohja-eesti/ambla/ambla-naine
Ambla naise käised
http://rahvaroivad.folkart.ee/rahvaroivad/pohja-eesti/ambla/ambla-naine
Ambla naise käised
http://rahvaroivad.folkart.ee/rahvaroivad/pohja-eesti/ambla/ambla-naine
Ambla naise käised
http://rahvaroivad.folkart.ee/rahvaroivad/pohja-eesti/ambla/ambla-naine
Ambla naise käised
http://rahvaroivad.folkart.ee/rahvaroivad/pohja-eesti/ambla/ambla-naine
Ambla naise käised
http://rahvaroivad.folkart.ee/rahvaroivad/pohja-eesti/ambla/ambla-naine
http://aastaringlapitoos.blogspot.com.ee/2008/12/jrvamaa-rahvarivad-national-clothes.html
Ambla naise käised
http://aastaringlapitoos.blogspot.com.ee/2008/12/jrvamaa-rahvarivad-national-clothes.html
Ambla neiu käised
http://rahvaroivad.folkart.ee/rahvaroivad/pohja-eesti/ambla/ambla-naine
Ambla neiu käised
http://rahvaroivad.folkart.ee/rahvaroivad/pohja-eesti/ambla/ambla-naine
Seelikud
Seelik oli üldiselt pikitriibuline ja värvli külge volditud. Materjaliks tarvitati villast või poolvillast kodukootud triibulist riiet. Lõim linane, kude villane. Triibulised seelikud olid vanasti pealt vollitud. Vollide peal oli värvel, mida nööriga kinni seoti. Seelikul tooti all ei olnud, uuemal ajal oli. Peale triibulist seelikut kanti veel linaruudulisi ühes seesidega kampsuniga.Linaruudulised seelikud olid pealt kroogitud. Neid kanti ainult suvel. Seelikute laius oli pealt ja alt samasugune, ainult vollide või kroogete abil tehti pealt keha järgi.
Tütarlapsed käisid ilma seelikuta kuni naiseikka jõudmiseni.
http://rahvaroivad.folkart.ee/rahvaroivad/pohja-eesti/ambla/ambla-naine
Ambla naise seelik
http://rahvaroivad.folkart.ee/rahvaroivad/pohja-eesti/ambla/ambla-naine
Ambla naise seelik
http://rahvaroivad.folkart.ee/rahvaroivad/pohja-eesti/ambla/ambla-naine
Ambla naise seelik
http://rahvaroivad.folkart.ee/rahvaroivad/pohja-eesti/ambla/ambla-naine
Ambla neiu seelik
http://rahvaroivad.folkart.ee/rahvaroivad/pohja-eesti/ambla/ambla-naine
Ambla neiu seelik
http://rahvaroivad.folkart.ee/rahvaroivad/pohja-eesti/ambla/ambla-naine
Põlled
Põlle
sai noorik pulmatseremoonia käigus pidulikul linutamisel koos
peakattega ja pidi siis neid kandma kogu elu. Neiud varasemal ajal põlle
ei kandnud, küll aga seoti põll ette vallasemadele. Sajandi lõpu poole
selline vahetegemine kadus ja tüdrukudki hakkasid töö juures põlle
kandma.
Varasemad pidupõlled tehti villasest rohelisest riidest, mis kaunistati kardpaeltega. 19.sajandi keskpaiku hakkasid levima ostetud riidest sitsipõlled, kodukootud linased ja takused jäid töörõivastuse jaoks. Sajandi lõpupoole tikiti valgest õhukesest puuvillasest riidest või klaarmarlist põlledele erivärviliste villaste lõngadega kaunistuseks lillkirju. Kõige hilisemate linnamoeliste rõivaste juurde valmistati põlli ka värvilisest villasest poeriidest.
Varasemad pidupõlled tehti villasest rohelisest riidest, mis kaunistati kardpaeltega. 19.sajandi keskpaiku hakkasid levima ostetud riidest sitsipõlled, kodukootud linased ja takused jäid töörõivastuse jaoks. Sajandi lõpupoole tikiti valgest õhukesest puuvillasest riidest või klaarmarlist põlledele erivärviliste villaste lõngadega kaunistuseks lillkirju. Kõige hilisemate linnamoeliste rõivaste juurde valmistati põlli ka värvilisest villasest poeriidest.
Vööd
Kirivööga
mähiti kõvasti mitmekordselt seeliku värvel, samuti sellest kõrgemal
olev käiste ääre alt vabaks jääv vöökoht. Vöö otsad peideti tavaliselt
vöökordade alla. Põhja-Eesti naiste vööd olid korjatud geomeetriliste
kirjadega, millele kuni 19.sajandi keskpaigani olid iseloomulikud
metsavärvid. Sajandi teisel poolel ilmusid aniliinvärvidega eradamad
toonid ka vöökirjadesse. Vöid kanti kõige rohkem särgi peal ja mitte
üksi kaunistuseks, vaid see pidi inimese keha keskelt koos hoidma, et
töö ajal ära ei veniks.
Vöö mähiti mitu korda ümber keha ja otsad pisteti pahema külje peal vöö vahele. Hiljem kanti vööd ka seeliku peal.
Vöö mähiti mitu korda ümber keha ja otsad pisteti pahema külje peal vöö vahele. Hiljem kanti vööd ka seeliku peal.
Ambla kirivööd
http://rahvaroivad.folkart.ee/rahvaroivad/pohja-eesti/ambla/ambla-naine
Ülerõivad
Pikk-kuub (vollidega kuub) oli ülerõivaks. Seda kanti külmaga,
kuid suvel ka piduliku riietuse puhul. Jõukamad tegid pikk-kuue
täisvillasest, kehvemad poolvillasest riidest. Värvilt oli see must või
potisinine. 19.sajandil ühe enam levivaid siniseid kuubi peeti kohati
pidulikumaks kui musti. Lõikelt olid pikk-kuued ehk vollkuued (ka
händadega kuued) ümber keha hoiduvad, voldikimpudega seljal. Pikk-kuuel
oli avar rinnalõige, mis jättis eest lahti kaela ja rinna ühes
kaelarätiku ja selle vahelt paistvate ehetega. Voldid tehti järgmisel
viisil: riidele seati voldid sisse ja traageldati kinni. Siis tehti riie
niiskeks ja aeti ümber kaika ning pandi pärast leivaküpsetamist kuuma
ahju. Pärast ahjust väljavõtmist hoiti riiet veel kuumade leibade all
pressis.
Sajandi teasel poolel hakati Põhja-Eestis kandma
pikk-kuue asemel nn kaapotkuube. Erinevalt pikk-kuuest oli
sellel vöö kohal lõige, kus alumine osa oli volditud piha külge.
Kasukas oli talviseks kehakatteks. See oli lambanahkne ja vastas lõikelt pikk-kuuele.
http://rahvaroivad.folkart.ee/rahvaroivad/pohja-eesti/ambla/ambla-naine
Ambla pikk-kuub
http://rahvaroivad.folkart.ee/rahvaroivad/pohja-eesti/ambla/ambla-naine
Peakatted
Vana
tava kohaselt pidid abielunaised kandma peakatet. 19.sajandi esimesel
poolel kanti piduliku riietuse juures veel linasest riidest
lilltikandiga ja litritega kaunistatud tanu. Tanu sopp oli kurrutatud.
Tikandi all oli tavaliselt paari sentimeetri laiune punane pael, millele
õmmeldi kardpits. Tanule õmmeldi siidlindid taha. Sajandi teisel
poolel sai pidulikuks linnameistrite poolt valmistatud laiade
siidlintidega pottmüts. Pottmütsi kumer pappalus oli kaetud lillelise
siidiga. Jõukamatel olid mütsipaelad laiad, hinnalisemast siidist ja
ulatusid üle selja. Kehvemad pidid leppima odavamate, kitsamate ja
lühemate paeltega. Abielunaise laubale tulevat mütsiäärt kaunistas
kitsas pits ehk treemel. Vallasema pottmüts pidi olema ilma treemlita.
Argipäevased mütsid olid kaetud sitsiga, paelteta ja pitsi võis asendada
kitsas paelake. Välja minnes seosti mütsi peale rätik, mille otsad
sõlmiti lõua alla. Suvel kanti mütsi peal siid- või kalingurrätti,
talvel külmaga villast rätti. Lõua alla seotud rätti võisid kanda nii
naised kui tüdrukud. Kuklasse seotud otstega pearätikut kandsid ainult
abielunaised.
Neiu peaehteks oli Põhja-Eestis juba vanast ajast üldiselt pärg. See oli umbes 5-8 cm kõrgune lillelise siidpaelaga või siidriidega kaetud laastust või papist võru. Pühade puhul olid harilikult kuklasse kinnitatud seljale rippuvad siidlindid. Järvamaal õmmeldi pärjad ka siidilappidest. Argipäeva pärg õmmeldi sitsilappidest. Pruudi pärg oli uhkelt kaunistatud.
Varasematel aegadel kanti Põhja-Eestis ka linukat ehk sabaga tanu. Tanu saba kaunistas rikkalik lillkiri. Linuka ülemisele otsale, mis pähe seoti, käis peale kuldkarraga kaunistatud võrukujuline otsik. Otsikul oli kummaski otsas pael, paelad seoti kinni kuklasse linuka saba alla. Kuigi linukasaba oli iseendast küllalt dekoratiivne, kinnitati linukale kuklasse veel värvilisi siidpaelu, mis üle saba rippusid. Linukas oli pruudi ehe ja naine kandis linukat hiljem oma tähtsatel tähtpäevadel.
Vanad inimesed kandsid topsmütse, mille materjaliks kõlbas igasugune riie. Topsmüts oli ümmargune, kolmenurgelistest lappidest kokku õmmeldud, ilma ääreta. Seda kanti iga päev. Mütsid võisid olla erinevat värvi, pealael oli sinine või valge tops (tutt).
Neiu peaehteks oli Põhja-Eestis juba vanast ajast üldiselt pärg. See oli umbes 5-8 cm kõrgune lillelise siidpaelaga või siidriidega kaetud laastust või papist võru. Pühade puhul olid harilikult kuklasse kinnitatud seljale rippuvad siidlindid. Järvamaal õmmeldi pärjad ka siidilappidest. Argipäeva pärg õmmeldi sitsilappidest. Pruudi pärg oli uhkelt kaunistatud.
Varasematel aegadel kanti Põhja-Eestis ka linukat ehk sabaga tanu. Tanu saba kaunistas rikkalik lillkiri. Linuka ülemisele otsale, mis pähe seoti, käis peale kuldkarraga kaunistatud võrukujuline otsik. Otsikul oli kummaski otsas pael, paelad seoti kinni kuklasse linuka saba alla. Kuigi linukasaba oli iseendast küllalt dekoratiivne, kinnitati linukale kuklasse veel värvilisi siidpaelu, mis üle saba rippusid. Linukas oli pruudi ehe ja naine kandis linukat hiljem oma tähtsatel tähtpäevadel.
Vanad inimesed kandsid topsmütse, mille materjaliks kõlbas igasugune riie. Topsmüts oli ümmargune, kolmenurgelistest lappidest kokku õmmeldud, ilma ääreta. Seda kanti iga päev. Mütsid võisid olla erinevat värvi, pealael oli sinine või valge tops (tutt).
http://rahvaroivad.folkart.ee/rahvaroivad/pohja-eesti/ambla/ambla-naine
Ambla tanu
http://rahvaroivad.folkart.ee/rahvaroivad/pohja-eesti/ambla/ambla-naine
Ambla tanu
http://rahvaroivad.folkart.ee/rahvaroivad/pohja-eesti/ambla/ambla-naine
Ambla tanu
http://rahvaroivad.folkart.ee/rahvaroivad/pohja-eesti/ambla/ambla-naine
Ambla tanu
http://aastaringlapitoos.blogspot.com.ee/2008/12/jrvamaa-rahvarivad-national-clothes.html
Ambla tanu
http://aastaringlapitoos.blogspot.com.ee/2008/12/jrvamaa-rahvarivad-national-clothes.html
http://rahvaroivad.folkart.ee/rahvaroivad/pohja-eesti/ambla/ambla-naine
Ambla neiu pärg
http://rahvaroivad.folkart.ee/rahvaroivad/pohja-eesti/ambla/ambla-naineSukad
Põhja-Eestis
olid sukad värvuselt kas valged, hallid, mustad, sinised või punased.
Punaseid sukki kanti üldiselt Harjumaal. Järvamaal kanti piduliku
riietuse juurde valgeid vikliga sukki.
Taskud, kotid
Mitmesuguste
väiksemate tarbeesemete kaasaskandmiseks olid paelaga vööle
kinnitatavad lahttaskud. Taskud olid alt kas kolmnurga- või
poolringikujulised. Tasku küljes olid paelad, millega see ümber piha
seoti. Üldiselt kanti taskut särgi peal, nii et tasku jäi seeliku
kinnise lõhikuga kohakuti. Kui seelik pandi selga, siis jäi tasku selle
alla. Taskus olid alati nuga ja nõelatoos.
Lisaks vööle köidetavale taskule kasutati kätte või käevangu võetavaid riidelappidest õmmeldud varda- või raamatukotte poolelioleva kudumistöö, kirikusse minnes lauluraamatu jne kandmiseks.
Lisaks vööle köidetavale taskule kasutati kätte või käevangu võetavaid riidelappidest õmmeldud varda- või raamatukotte poolelioleva kudumistöö, kirikusse minnes lauluraamatu jne kandmiseks.
Ülevisked
Eesti
naiste rõivastusse on sajandite vältel kuulunud piklikust kangalaiast
õlakatted. Kodust välja minnes võeti ümber villane või linane vaip, mis
külma või saju korral tõmmati ka pähe. Eestis kanti taolisi õlakatteid
ka veel 19.sajandil. 19.sajandil tulid Lääne-Euroopas moodi
ruudukujulised nn suurrätid, mis levisid kiiresti Euroopa linna- ja
maaelanike seas. Erinevalt varasematest ülevisetest, mis seati õlgadele
ühte serva pidi, murti suurrätid diagonaalselt kokku ja võeti õlgadele
kolmnurksetena.
Sõbad, olid Põhja-Eestis ühevärvilised. Põhja-Eesti valge sõba on kaunistatud kirjute äärekantide ja geomeetrilise mustriga. Sõbade uhkuseks olid nurkadest rippuvad värvilised villased narmastutid. Sõba oli abielunaise pidulik õlakate. Soojema ilmaga hoiti seda lappesse panduna käel.
Linaste ülevisete iga oli praktilise funktsiooni kui ka traditsioonidega seotud pulma- ja matuserituaalides märkimisväärselt pikem kui villastel. Põhja-Eestis kanti linast sõba suvise üleviskena veel 19.sajandi keskpaikugi kõrvuti villase suurrätiga.
Sõbad, olid Põhja-Eestis ühevärvilised. Põhja-Eesti valge sõba on kaunistatud kirjute äärekantide ja geomeetrilise mustriga. Sõbade uhkuseks olid nurkadest rippuvad värvilised villased narmastutid. Sõba oli abielunaise pidulik õlakate. Soojema ilmaga hoiti seda lappesse panduna käel.
Linaste ülevisete iga oli praktilise funktsiooni kui ka traditsioonidega seotud pulma- ja matuserituaalides märkimisväärselt pikem kui villastel. Põhja-Eestis kanti linast sõba suvise üleviskena veel 19.sajandi keskpaikugi kõrvuti villase suurrätiga.
Ehted
Igapäevaselt kanti ümber kaela klaas-
või kivihelmestest helmekeed (kurguhelmed).
Kurguhelmeid kanti ühe- ja kaherealistena, aga väiksemate helmeste puhul võis
ridu ka rohkem olla. Kurguhelmed on pigem amulett kui ehe ja paistavad
kaelusest vaid osaliselt välja. Kivihelmeid
(mäekristall, kaltsedon jm kvartsiidid) ja merevaiku on 18.-19. sajandi
helmekeedes harvem kui erivärvilisi klaashelmeid .
Klaashelmed, ERM 11179, Eesti Rahva Muuseum, http://muis.ee/museaalview/562954
Klaashelmed võivad olla ümmargused, tahulised, torukujulised (piiprellid) või soonitud (kruvilised). Kurguhelmed pandi tüdrukule peale sündimist kaela ja sellega läks
naine ka hauda. Esimesed helmed kinkisid lapsele tavaliselt ristivanemad.
Hiljem täiendati keed tähtpäevade kingitustena. Tavaliselt on kurguhelmeste kee
otsad kukla tagant paela või riideribaga kinni seotud. Ka siis, kui kurguhelmed
on tehtud umbsena ringina, seatakse need kahe- või neljakordselt ümber kaela ja
tõmmatakse otstest nöör või riideriba läbi ja seotakse kukla taga kokku (mitte
ei panda üle pea kaela).
õiemotiiviline väike prees, ERM 11108, Eesti Rahva Muuseum, http://muis.ee/museaalview/564990
õiemotiiviline suur prees, ERM 11175, Eesti Rahva Muuseum, http://muis.ee/museaalview/562636
Käiste kaelus kinnitati kurgu alt hõbedast
vitssõle või väikse preesiga. Hõbeda asemel on materjaliks
olnud ka vasesulamid. Väiksed õiemotiivilised preesid (2-4,5 cm
läbimõõduga) on eeskätt kaeluskinnitused, suured õiemotiivilised preesid (6-9 cm
läbimõõduga) on rinnakaunistused.
kuhiksõlg, ERM 11174, Eesti Rahva Muuseum, http://muis.ee/museaalview/518204
silmadega prees, ERM 11104, Eesti Rahva Muuseum, http://muis.ee/museaalview/564986
Pidulikul puhul seati keset rinda hästi
nähtavale suur prees, silmadega prees või kuhiksõlg. Preesi võib kanda ka
ülalpool, aga sõlg on kindlasti rinna kõrgusel, ulatudes tavaliselt pooleldi
tikandile. Kuhiksõled on 6-10 cm läbimõõduga. Silmadega preesid on Amblas
enamasti kuuest punasest klaastahukast „silmaga“, aga need võivad olla ka
läbipaistvast klaasist.
krõllidest kee, ERM 11144/1-23, Eesti Rahva Muuseum, http://muis.ee/museaalview/565626
Kaela seati piduülikonnaga lisaks
igapäevastele kurguhelmestele veel
hõbeketiga kaelaraha(d) või helmestest kee kaelarahadega. Kaelarahad olid nii
kodaratega rahad kui kannaga rahad (hõbetaalrid ja -rublad). Kee küljes on tavaliselt üks või kolm raha, harvem
viis.
vitssõrmus, ERM 11168, Eesti Rahva Muuseum, http://muis.ee/museaalview/562631
Sõrmustest sobib
kandmiseks hõbedast vitssõrmus ja harisõrmus,
mis olid tollal talupoja abielusõrmuseks.
No comments:
Post a Comment