Vöö ja rõhud
Vööga mähiti
kordadena seeliku, abielunaistel ka põlle värvel, samuti sellest kõrgemal olev
käiste ääre alt vabaks jääv vöökoht. Alutaguse vööde korjatud kirjadele olid
kuni 19. sajandi keskpaigani iseloomulikud mahedad taimvärvid. 19. sajandi
teisel poolel kasutusele tulnud aniliinvärvidega ilmusid ka vöökirjadesse eredamad
toonid, seda eriti Ida-Virumaal.
Veel 18.
sajandil oli vähemalt idapoolses Põhja-Eestis naistel kasutusel vanapärane
vööilustus – vöö küljest rippusid vaskkettidest rõhud, nagu need viimati
19. sajandi lõppkümnenditeni püsisid Hiiumaal.
Põll
Põll oli
abielunaise ülikonna lahutamatu komponent, mida tütarlapsele loeti häbistavaks.
Põll pandi pulma ajal pruudile pidulikult ette. Edaspidi oli talle põll samuti
kui abielunaise peakategi rangelt kohustuslik.
Traditsiooniliste
pilu- ja pitskaunistustega valged linased põlled leidsid küll Alutaguselgi
kasutust, kuid iseloomulikud olid seal hiljemalt 18.sajandi algusest peale
mitmesugusest ostetud materjalist pidulikud põlled. 18. sajandi alguse ja lõpu
pildid, samuti kirjalikud teated tõendavad, et sellal on Põhja-Eestis eriti
hinnatud rohelisi poevillaseid, kard- ja värviliste (enamasti punaste) paeltega
kaunistatud alastega põllesid.
Ka 19.
sajandi algupoolel kandsid jõukamad talunaised mõnevõrra poevillaseid põlli,
kuid roheline värv neis enam eriti ei domineerinud.
19.sajandi
pidulikud põlled tehti eeskätt mitmesugustest puuvillastest kangastest.
Noorikupõllede materjalina hinnati iseäranis õhukest valget või valgete ja
väheste värviliste koekirjadega klaarriiet. Sageli tikiti klaarpõlledele
värviliste villaste lõngadega madal- ja varspistes suured lillemotiivid. Taolisi
suurte punaste lilledega kaunistatud põlli on Põhja-Eestis kantud juba päris
19.sajandi algul.
Abielunaise peakatted
Abielunaiste
traditsiooniliste peakatete eri vormide poolest on Kirde-Eesti rikas.
Kreutzwald on loetelu järjestanud järgmiselt: rätt, pearätt ehk
linakas, võrutanu, tutik, harjakas, teravtanu. Kõik need peakatted olid
valgest linasest riidest.
Traditsioonilise
abielunaiste peakattena esines vanapärane, umbes 2 m pikkune pealinik, mida
siin nimetati lina või rätt, veel 18. sajandi lõpul ja 19.
sajandi algul Virumaa rannakihelkondades. Pealiniku täpse sidumisviisi kohta
andmeid pole. On siiski teada, et pähe seati lina koonusekujuliselt
kokkukeeratuna, otsad aga jäeti seljale rippuma.
Vana, juba
18. sajandil eeskätt noorikute pidulik peakate linuk ehk sabaga tanu
oli Põhja-Eestis kasutusel veel 19.sajandi esimesel poolel.
Linukale
tüübilt lähedane oli Virumaal varem üldiselt omane, kuid 19. sajandil juba
haruldaseks jäänud lühikese sabaga otsiktanu (ka harjakas, harakas),
millel nii lagipea kui ka pärjataoline äär olid moodustatud mitmekordseks
kokkumurtud riidetükist ning millel nagu enamasti linukatelgi olid kuklas
mitmevärvilised siidnarmad.
Samasse
rühma kuulub ilmselt ka Virumaa võrutanu. Seegi oli 19. sajandil juba
haruldane.
19. sajandi
esimesel poolel oli veel vaid Virumaal valitsev valgest linasest riidest väike
tanu, mis 18. sajandil oli Põhja-Eestis veel üldine. See moodustati püstisuunas
pooleks murtud piklikust riidetükist ning tõmmati üle pea pingule kuklas
seotava kurrupaelaga. Samuti nagu linukad ja otsiktanud, kaunistati Põhja-Eesti
väikesed tanud 18. sajandi lõpust peale lilltikandiga. Igapäevastel tanudel
moodustas see kitsama, pidulikel aga laia ja rikkaliku äärevööndi. Ida-Virumaa
tanud, mis püsisid pottmütsi kõrval kasutusel osalt veel 19. sajandi teisel
poolelgi, olid kas üleni või ainult eest plisseetaoliselt kurdu pressitud (nöörtanu,
nibutanu, nipptanu). Põhja-Eesti tanud pandi pähe koketse, otsmikul
juuksepiiri katva kübarakesena.
Neidude peakate: pärg
Peas kandsid
Alutaguse neiud Põhja-Eesti neidudele iseloomulikku peaehet – siidriide ja
kardpaeltega kaetud võrukujulist pärga kuklast rippuvate lintidega.
Võrupärja
äärtele kinnitati kardpitsist või –paelast kaunistusribad, tressid.
Pärgi kandsid Ida-Virumaa neiud kuni 1870. aastateni.
Sõba
Fr.R
Kreutzwaldi andmeil on kuni 19. sajandi alguseni Ida-Virumaa naiste
traditsioonilisse peorõivastusse kuulunud valge villane sõba, kaunistatud
värviliste äärispaelte, tikandi ja nurkades tuttidena kinnitatud narmastega.
Erinevalt muust Eestist, kanti valget sõba siin võetuna õlgadele lühema küljega.
19. sajandi
keskpaigaks olid moerõivastusest üle võetud suurrätikud Põhja-Eestis
vanatüübilised piklikust riidelaiast villased õlakatted välja tõrjunud. Valget
linast õlakatet, lina või palakat kanti küll veel 19. sajandi
teisel poolelgi, kuid see tehti ruudukujuline nagu suurrätikki ning võeti
kolmnurkseks kokkumurtult ümber õlgade.
Pikk-kuub
Ülerõivastest
oli tähtsaim villane pikk-kuub. See oli piha ümber hoidev, seljale kaarduvate
küljeõmbluste kohalt vööst taha rippuvate, tihedasti kokkupressitud
voldikimpudega. Neid voldikimpe kutsuti ka händadeks.
19. sajandi
alguses oli pikk-kuubedel üldiseks lambapruun värv, aga üha enam hakati
eelistama värvusena potisinist.
Naiste kuued
olid kaunistuste poolest tagasihoidlikud, rinnaesisele õmmeldi ühe hõlma äärele
tihe rida metallhaake, teine ääristati aasade reaga. Hõlmade kinnitamiseks
kasutati nendest haakidest vaid 1-2, mis asetsesid vöökohal.
Kingad. Sukad
Jalas kanti
pastlaid. Pastlapaelad asetati kõigepealt kanna taha risti, seejärel tõmmati
jala peale risti ning kinnitati ümber sääre kederluust natuke kõrgemale.
Ranna-aladel
kanti ka valgeid sukki ja kollasest nahast soome susse (rannakingad,
susskingad).
Ehted
Igapäevaselt
kanti ümber kaela klaas- või kivihelmestest helmekeed (kurguhelmed).
Simuna kurguhelmed, ERM A 292:314, Eesti Rahva Muuseum, http://muis.ee/museaalview/503348
Tere
ReplyDeleteMis interjöör see on? Huvitaks lähemalt tapeedi uurimine.